Geen kip en ook geen vis, het zit ertussenin - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Spekken - WaarBenJij.nu Geen kip en ook geen vis, het zit ertussenin - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Spekken - WaarBenJij.nu

Geen kip en ook geen vis, het zit ertussenin

Door: Esther Spekken

Blijf op de hoogte en volg Esther

04 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

De vakantie zit alweer bijna op en bijna al het bezoek is alweer richting Nederland. Wat is het snel gegaan en wat hebben we genoten samen! Het waren twee gezellige weken waarin we veel hebben gedaan en hebben gezien. De eerste koningsdag hebben we in Nickerie en Bigi Pan gevierd.

Op vrijdagmiddag begon de trip en zijn we met een busje naar Nieuw Nickerie gereden. Het was een busreis van ongeveer vijf uur. Met het uur kreeg de bus het zwaarder en zwaarder. Volgens de touroperator deed de bus het prima en was er niets aan de hand. Maar de busreis had niet vijf minuten langer moeten duren of we hadden de bus moeten duwen. Op het pad van het hotel viel de motor namelijk uit en was er geen beweging meer in de bus te krijgen. Wat een timing!

De volgende ochtend hebben we een kijkje genomen op de lokale markt. Sommige producten waren zelfs zo vers, dat er nog even in leven in zat. Daarna zijn we met de boot naar Bigi Pan gevaren. Bigi pan is een moerasachtig natuurreservaat. We zaten nog geen vijf minuten in de boot of de eerste kaaiman was al gespot. De gids sprong in het water en binnen enkele seconde had hij de kaaiman vast. Er werd een haarelastiekje om zijn bek gebonden en één voor één mocht iedereen hem even vast houden. Ook dat kan weer van mijn lijstje afgestreept worden!

We hebben overnacht in een huisje op het water. Even hadden we het idee dat we in het paradijs waren, zo ontzettend mooi! Verder hebben we onze dagen gevuld met vissen vangen, zonnen, vogels spotten, spartelen in een modderbad en kaaimannen spotten en vangen. In Bigi Pan zijn er periodes dat er kaaimannen in overvloed zijn, er is dan een mogelijkheid om een kaaiman te vangen en deze uiteindelijk op te eten. Wij willen alles aangrijpen dus besloten we de kaaiman die we hadden gevangen, mee te nemen en op te eten. Een bijzondere smaak die je niet goed kunt plaatsen. Geen kip en ook geen vis, het zit er een beetje tussenin.

Maandag stond het volgende avontuur alweer op het programma, quad rijden door de jungle! Hester en ik vormden samen een team. Hester beet het spits af en ging vol gas over de zandwegen. Het zonnetje deed goed zijn best totdat we de jungle in reden. Na een verkoelende duik, begon het steeds harder te regenen. De regenplassen werden groter en groter en dat maakte het quad rijden ontzettend leuk. De plassen waren soms zo groot, dat we soms het idee hadden dat we op een jetski zaten in plaats van een quad. Maar niets hield ons tegen. Scheurend gingen we door de regenplassen, over hobbels en door de scherpste bochten. Wat was het gaaf!

Donderdag hebben we een bezoekje genomen aan de plantages van Nieuw Amsterdam. Iets wat je absoluut moet zien als je in Suriname bent.

We zijn ondertussen dikke vriendjes geworden met onze taxichauffeur. Zelfs zulke dikke vriendjes dat we onze sporen in Suriname gaan achterlaten. We noemen ons hier in Suriname de `Surimaatjes’. Chico vond dit zo’n leuke naam dat hij nu zijn taxinaam heeft veranderd in ‘Surimaatjes’ en een sticker op de voorkant van zijn auto heeft, waarop vijf meiden in een taxi staan afgebeeld.
Het resultaat is super leuk geworden!

Wat gaat de tijd toch snel! Nog maar zes weken en dan zit het grote avontuur er alweer op. Volgende week weer naar stage en die week erop gaan we naar JawJaw. Dit is een dorpje in het binnenland. Daar gaan we een bezoek nemen aan een basisschool en daar ons steentje bijdragen.

Het zonnetje schijnt, dus tijd voor een duik in ons zwembad!
Dikke bosi!

• 04 Mei 2014 - 15:16

Ralph:

Hey lieverd,

Wat heb je toch weer een super gave dingen gedaan zeg. Eerst met piranha's zwemmen en nu gewoon kaaimannen vasthouden en opeten. Ben zo blij dat je zo lekker aan het genieten bent. Ben stiekem erg jaloers op je, had al die avonturen ook wel willen meemaken haha.

Nu nog lekker 6 weken genieten daar en dan mag je alweer terug naar Nederland. Kijkn nu al uit naar je volgende verhaal.

Hele dikke kus en ik hou zielsveel van jou xxx

• 04 Mei 2014 - 15:58

Piet:

Klinkt allemaal heel leuk en spannend, je gaat het nog missen straks en zes weken is zo voorbij dus geniet er nog maar even van.
    XXX Piet

• 04 Mei 2014 - 16:35

Jenny:

Weer een leuk berichtje!! Nog maar 2 1/2 maand in Suriname en je steekt al van alles in je mond. Kaaiman eten!! Had je van tevoren gedacht dat je dat zou eten? Geniet nog lekker zolang het duurt. Groetjes, Jenny.

• 04 Mei 2014 - 17:05

Ellen:

De gevangen kaaiman opgegeten? Wat spannend, wat maken jullie veel mee! Vertel eens...hebben jullie gekeken toen het "nekkie omgedraaid" werd en het huidje eraf gehaald of lag hij kant en klaar op jullie bordje. Stage op de school in het binnenland lijkt me een enorme ervaring.
    Groetjes Ellen

• 04 Mei 2014 - 22:10

Manon:

Wat een leuke nieuwe blog Es!
    Je maakt heel wat mooie en leuke avonturen mee. Geniet er nog maar van, de tijd vliegt voorbij.
    Voor je het weet staan we je op Schiphol weer op te wachten.
    Wie had gedacht dat je allerlei gekke dingen zou eten haha, en hier in Nederland geen vis eten he...
    dat wordt tijd om daar dan ook maar eens verandering in te brengen. ;)

Succes weer op stage, en we denken veel aan je liefje.

Tot over 6 weken!!

Dikke Brasa, x

• 05 Mei 2014 - 10:44

Kevin:

Zo te horen heb je het erg naar je zin! Klinkt echt heel leuk wat je allemaal hebt gedaan tijdens je vakantieweken. Stoer dat je je eigen kaaiman hebt gevangen en opgegeten! Geniet er van!

Kevin

• 06 Mei 2014 - 17:28

Rick:

Hey Esther,

Wat een avonturen, leuk om te lezen dat het zo goed gaat en je vermaakt.
    Nog veel plezier die laatste weken, want voor je het weet is het weer voorbij.
    Succes nog op je stage.

Groetjes Rick

• 06 Mei 2014 - 19:45

Yvonne:

Hoi Esther,
    Wat een waaghals ben jij! Leuk om te lezen dat je zo geniet. Blijf dit de komende zes weken vooral doen want voor dat je het weet ben je alweer terug in Nederland. Veel plezier! Groeten, Wim, Yvonne, Dennis, Anoek en Bas

• 10 Mei 2014 - 16:57

Kim:

Ziet er weer gaaf uit Es!
    Mooie foto's en een te gekke taxi ;)
    Veel plezier de laatste paar weken maar volgens mij is dat je wel toevertrouwd!